مقالات

اهمیت سیستم ارتینگ

لزوم استفاده از چاه ارت و سیستم ارتینگ:

احداث سیستم های ارتینگ ، چاه ارت و زمین مناسب از دو بابت حائز اهمیت می‌باشد:
۱     طراحی مناسب
۲-     اجرا توسط افراد مجرب که دانش و آگاهی در این زمینه را داشته باشند.  
اما قبل از پرداختن به همه اینها لازم است اهمیت و لزوم داشتن یک سیستم ارتینگ مناسب مورد توجه قرار گیرد.
می توان گفت در مقایسه با کشور های توسعه یافته و حتی در حال توسعه ،متاسفانه در کشور ما کمتر به این امر مهم ( ارتینگ ) پرداخته شده است. بخصوص در بخش منازل، کارگاه ها و صنایع کوچک. البته اخیرا در بخش هایی اقداماتی صورت گرفته ولی در مرحله اجرا به هیچ وجه جدی گرفته نشده است و گاهی توسط افراد ناآگاه که تصورشان از ارتینگ پنهان کردن شیء رسانا در زیر خاک است و اطلاعات فنی کافی در این خصوص نداشته، انجام گرفته و با آن علمی برخورد نشده است. و این درحالی است که همه ما حداقل یک بار گرفتار ولتاژهای سرگردان داخل لوازم برقی خانگی مان و گزیدگی توسط الکتریسته و به عبارتی برق گرفتگی شده ایم; در صورتی که می توان با صرف هزینه ناچیزی برای همیشه از شر این مزاحمت ها، رها شده و ایمنی را در مجاورت با الکتریسته به همکاران، خانواده و فرزندان خود هدیه نمود.

به طور خلاصه اهداف بکارگیری سیستم ارتینگ یا گراندینگ عبارتند از:

الف ـ حفاظت و ایمنی جان انسان
ب ـ حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
ج ـ فراهم آوردن شرایط ایده‌ال جهت کار
د ـ جلوگیری از ولتاژ تماسی
ه ـ حذف ولتاژ اضافی
و ـ جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه
ز ـ اطمینان از قابلیت کار الکتریکی

لزوم استفاده از سیستم ارتینگ در صنایع:

به منظور حفاظت افراد و دستگاهها ، اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که باعث صدمه دیدن دستگاهها و افراد می‌شود، همــــچنین ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه را باید در جایی خنثی نمائیم. به همین منظور استفاده از سیستم ارت و حفاظت از تجهیزات بسیار لازم و ضروری است بعلاوه با افزایش استفاده از دستگاههای الکتریکی و سیستمـــهای دیجیتالی و حساس، لزوم بازنگری در طراحی، نصب و نگهداری سیستمهای حفاظتی گراندینگ وجود دارد.
الف ـ حفاظت در مقابل صاعقه و اضافه ولتاژهاهمانطور که اشاره شد ولتاژهای ناخواسته که به هر دلیلی ( صاعقه ، اتصال کوتاه و … ) برروی تجهیزات بوجود آید، والبته خطرات بلقوه بسیار زیاد اعم از مالی و جانی در بر دارد، باید از طریق یک مسیر امن که همان یک سیستم ارتینگ مناسب وکارامد می باشد از مدار خارج شده و خنثی گردد.
ب ـ هم پتانسیل بودن تجهیزات نصب‌ شده: جهت هم پتانسیل بودن تجهیزات نصب‌ شده در سایت و کارکرد صحیح آنها بخصوص تجهیزات دیجیتال و انتقــــــــال دیتا و با توجه به بکارگیری تجهیزات کامپیوتری جدید لازم است به موضوع ارت و روش اجرای اصولی آن اهمیت بیشتری داده شود تا در آینده از آسیب رسیدن به نیروی انسانی و تجهیزات کامپیوتری پیشگیری شده و از عملکرد صحیح تجهیزات اطمینان داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *